Wystawa roczna

afiszstanielewicz

O KOLEKCJI...        

Marek Stanielewicz swoją kolekcję określa jako zbiór przedmiotów związanych z zażywaniem tytoniu. W zbiorze przeważają fajki, w mniejszej liczbie występują cygarniczki, a następnie ubijacze, gilotyny i banderole do cygar, stojaki na fajki i także pojemniki na tytoń, opakowania po tytoniu i inne przedmioty. Kolekcjoner zgromadził też biblioteczkę fajkarską, na którą składają się książki, katalogi, wycinki prasowe, pocztówki, fotografie i grafiki. Jest członkiem Pipe Club Wrocław, prowadzi dokumentację ruchu fajczarskiego.

Stanielewicz posiada najbardziej różnorodną i najbardziej liczebną kolekcję w Polsce. W jego zbiorach jest ponad 3 000 fajek wykonanych w różnych ośrodkach i w różnym czasie – począwszy od jednorodnych fajek holenderskich, kończąc na współczesnych fajkach z całego świata. Należy podkreślić, iż fajki są doskonale utrzymane; właściciel – artysta plastyk – przywiązuje dużą wagę do ich autentyczności i dokonując niezbędnych napraw kieruje się wiedzą i poczuciem estetyki. Należy podkreślić, iż sam też jest autorem pojedynczych egzemplarzy.

Największą grupę stanowią fajki europejskie.

Niezwykle bogata jest grupa fajek wykonanych z drewna. Tworzą ją rzeźbione fajki myśliwskie, słowackie oraz z Kelču na Morawach, a także typowe „fajki turyngskie” i „hubertówki”. Na szczególną uwagę zasługują dwie fajki z Ulm charakteryzujące się czystą formą oraz pewna fajka rzeźbiona, przedstawiająca oficera w rogatywce, wykonana w okopach podczas I wojny światowej. Kolekcjoner jest posiadaczem jednej z kilku zachowanych fajek wykonanych w Barbizon we Francji, pełnoplastycznej, w kształcie postaci mężczyzny. Do takiej maniery opracowania nawiązują również dwie cygarniczki.

W poprzednich stuleciach ulubionymi przez palaczy były „pianki”, czyli fajki wykonane z sepiolitu, popularnie zwanego pianką morską. Tutaj przeważają „kalmaszki”, których forma ustaliła się w niemieckiej Ruhli. Szczególnie piękne są wiedeńskie i niemieckie cygarniczki, zdobione pełnoplastycznymi postaciami zwierząt i nagich kobiet.

Kolejna grupa to fajki z główkami z porcelany. Wykonywano je od lat 60. XVIII wieku, ale apogeum ich popularności przypada na 2. połowę XIX i początek XX wieku. W kolekcji znajdują się przede wszystkim główki malowane ręcznie, z motywami myśliwskimi i floralnymi. Najwcześniejsza pochodzi z wytwórni porcelany na Słowacji.

Najwcześniejszym i najbardziej popularnym, choć nietrwałym, tworzywem do produkcji fajek była glina. Przykładem jej zastosowania są „turczynki”, czyli główki fajek wykonywanych najpierw w Turcji, potem też na Bałkanach, w innych ośrodkach w Europie, a w Polsce – w Staszowie, oraz fajki kawiarniane: niemieckie, wiedeńskie i z Kolina koło Pragi. Nie brakuje w kolekcji słynnych „selmeczanek” z wytwórni K. Zachara w Bańskiej Szczawnicy, a także fajkowych ciekawostek, które wpływają na popularność zbioru. Należy tu wspomnieć chociażby fajkę przedstawiającą rzeźbę Manneken-Pis – symbol Brukseli, pełnoplastyczne, portretowe fajki francuskie, wśród nich wizerunek biblijnego Jakuba wizerunek Jacoba z wytwórni Gambiera. Unikatowa jest jednak fajka z Rennes w kształcie głowy cara Mikołaja I – będąca alegorią wojny krymskiej.

Szczególnymi okazami w kolekcji są dwie włoskie fajki z połowy XIX wieku, wykonane z muszli wykładanej sepiolitem. Obyczaj palenia tytoniu przez studentów przedstawicieli bohemy bądź dekadentów obrazuje biskwitowa „czacha”.

Interesująca grupa to fajki i cygarniczki wykonane w polskich więzieniach po I wojnie światowej, w tym jedna w Wilnie, w 1934 roku, w kształcie maszkarona.

Charakterystyczne dla terenów górskich są fajki podhalańskie – zbójnickie „parsywki", huculskie i tyrolskie. Do rzadkich okazów należą inkrustowane srebrem drewniane fajki z Kaukazu i dekorowane aplikacjami fajki ze Szwajcarii.

Warto wspomnieć, iż Marek Stanielewicz był w posiadaniu największej w Polsce kolekcji „walatówek” – fajek wyprodukowanych przez przemyskiego fajkarza – Ludwika Walata. Większość  ofiarował do zbiorów Muzeum Dzwonów i Fajek.

Poza europejskimi w kolekcji znajdują się również fajki z innych kontynentów. Interesujące są fajki afrykańskie, w większości z XIX wieku, metalowe, ceramiczne i drewniane, o ciekawie formowanych kominkach. Wykonywane współcześnie nawiązują do tradycji tego obszaru kulturowego i dla Europejczyka są równie egzotyczne. W fajkach palono nie tylko tytoń, ale także inne używki. Taka funkcja była powodem ukonstytuowania się ich innego kształtu, którego cechą charakterystyczną jest niewielki kominek. Fajki opiumowe występowały głównie w Azji. Ich specyficzną odmianą są fajki wodne, obecnie bardzo modne i w naszym kraju.

 

 

 

Godziny otwarcia:

 

poniedziałek nieczynne 

wtorek: 9:00 - 16:00

środa: 09:00 - 16:00
(dzień bezpłatny)

czwartek: 09:00 - 16:00

piątek: 9:00 - 16:00

sobota: 09:00 - 16:00

niedziela: 11:00 - 15:00

 

 

ostatnie wejście
na 45 minut przed zamknięciem

 

UWAGA!
Istnieje możliwość zwiedzania
poza godzinam
po uprzednim uzgodnieniu

 

kontakt:
tel. +48-16 678 96 66

+48-728 907 988


e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ceny biletów

Ceny biletów jednorazowych uprawniające do wejścia do jednego obiektu

Bilet ulgowy 5zł
Bilet normalny 10zł

Ceny biletów jednorazowych uprawniające do wejścia do trzech obiektów

Bilet ulgowy 10zł
Bilet normalny 20zł

Osoby (rodziny) legitymujące się Przemyską bądź Podkarpacką Kartą Dużej Rodziny uprawnione są do bezpłatnego wstępu do Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej i Jego 2 Oddziałów

 

Opłaty za usługi dodatkowe

Opłata za przewodnika

20zł